Autor
Zuzana Hroncová
Martina Kosturská
Daniel Kolesár
Gabriel Osifčin
Peter Danko
Martin Marušinec
marusinec.martin@gmail.com
Atelier / Škola
CTRL+ D Architekti, MARUSINEC ARCHITECTS
Odhadované náklady 820 000 EUR
Téma
Železničná stanica Tatranská Lomnica

Koberec nas prenesie v čase do predpolia najstarieho hotela vo vysokych
Tatrach a exaktne defi nuje napojenie na park.
Návrh tzv. „Stanice bez bariér“ vychádza z myšlienky, vniesť do staničného
priestranstva jednotu, prehľadnosť a organizovanosť. Odstránením
živého plota medzi koľajovou traťou pre vlaky a koľajovou traťou pre električky
vznikne otvorený priestor, v ktorom sa každý návštevník Tatranskej Lomnice
jednoduchšie zorientuje. Vytvorením jednotného staničného priestoru s novo
navrhnutým „zeleným kobercom“, spevnenou plochou dodá danému priestoru
otvorenosť a uvoľnenosť s pozitívnym vplyvom na turistov, návštevníkov ale aj
domáce obyvateľstvo. Vdýchne priestoru charakter staničného námestia.
Neostali by sme ale iba pri námestí a s otvorením by sme po vysadnutí
z „vlaku“ pokračovali prepojením vlakovej stanice s autobusovou. Vytvárame
koridor, ktorý prirodzene spája dva hlavné komunikačné body. Opäť do návrhu
vstupuje jednoduchosť a ľahká orientácia na daný cieľ, bez zbytočného
tápania v okolí. Zároveň, ale všetky dôležité časti okolia zameriavajúce sa na
návštevníkov Tatranskej Lomnice ostatnú blízko späté. Do konfrontácie sa tak
viac dostáva objekt najstaršieho hotela Lomnica.
Tretím dopravným bodom je navrhovaná lanová dráha, vybudovaná v okolí
autobusovej stanice. Tá bude spájať dopravu so športom, oddychom
a kultúrou a vytvorí druhý vstup k Lomnickým lyžiarskym tratiam.
Tým sa odbremení od osobnej dopravy terajšie jediné, ofi ciálne, vstupné
miesto k zimnému športu v Lomnici.
LOMNICA BUS
Samotné riešenie autobusovej stanice, respektíve skôr parkovacieho státia
či akéhosi dopravno-komunikačného nádvoria je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou,
ak sa chceme priblížiť modernému svetu a zároveň vniesť do Tatier
a samotnej Tatranskej Lomnice priestor, ktorý bude centrálnym bodom,
z ktorého sa všetci dostaneme „bližšie“ k Tatrám.
Ako pokračovanie zelenej krivky staničného námestia železníc
a prepojenia na park resp promenádu sa stáva podľa uhla pohľadu
koncovým alebo začiatočným bodom pre nástup na kopec. jednoduché
usporiadanie priestranstva, defi novanie pozícii pre jednotlivé funkcie, ich
združenie, zapojenie sídliska , potlačenie hotelového zázemia a umiestnenie
objektov v skladbe aby spĺňali estetické, technické a hygienické požiadavky
súčasnej a budúcej doby.
Pre návštevníka bude už len príjemným bonusom ak v tomto mieste
dokáže nasadnúť na lanovku a priamo zo stanice sa dopraviť na sneh alebo
do hotelového bazéna.
PROMENÁDA, alebo LOMNICA NA BEŽKÁCH
vytvorenie jasnej „zelenej“ krivky medzi dopravnými bodmi vlak a bus núti
v území zapojiť do komunikácie predpolie najstaršieho hotela Lomnica a
parkové priestranstvo. k vzájomnej konfrontácii hotel vs park navrhujeme
potlačenie dopravnej línie vytvorením priestoru s charakterom pešej zóny
v celej šírke predpolia hotela. jednoduchou materiálovou zmenou povrchov,
zrušením bariéru vytvárajúcich prvkov zelene prepojiť s parkom aj život
za sídliska. Takto by bolo pre život v parku ideálne vytvorenie okruhov
spevnených plôch tak aby vedeli byť využívané celoročne, či už na letné
bežkovanie alebo zimné bicyklovanie nie len pre turistov ale stali by sa
každodennou súčasťou aj pre domácich.
Parkovy areal
Biatlon v meste
Celoročný zelený bežkársky koberec
