08 | Revitalizácia autobusovej stanice v Tatranskej Lomnici
- tomaseisner
- May 7, 2019
- 2 min read
Updated: Aug 14, 2020
Autori
Ing. arch. Matúš Repka
Ing. arch. Pavol Ružbarský
Ing. arch. Tomáš Dupkala
Ing. arch. Štefan Petras
Atelier
ENDORFINE
Odhadované náklady
500 000 EUR
Téma
Priestor autobusovej stanice Tatranská Lomnica

V návrhu v rámci širších vzťahov riešime najmä posilnenie, skvalitnenie a fungovanie
peších ťahov v centre Tatranskej Lomnice – územie od nástupu TEŽ, nástupišťa
železničnej stanice v nadväznosti na autobusovú stanicu. V prvom rade
je to vytvorenie kvalitného pobytového priestoru – námestia – pred železničnou
stanicou, odstránenie predajných stánkov, ktoré v súčasnej polohe bránia orientácií
v priestore. Skvalitnením tejto plochy, otvorením výhľadu na hotel Lomnica,
doplnením a vyznačením peších ťahov sa z nej stáva centrálny orientačný bod
odkiaľ bude jednoduchšia navigácia návštevníkov na všetky smery – lanovka, nástupištia
TEŽ a vlakovej stanice, autobusová stanica, historický park, turistické
trasy, atrakcie a kultúrne pamiatky Tatranskej Lomnice, školský areál a sídlisko
obce. Nevyužívanú časť železničnej trate navrhujeme revitalizovať a využívať ako
pobytovú plochu s možnosťou novej atrakcie v území – prezentácia historických
vozňov.V návrhu širších vzťahov zvažujeme premiestnenie informačného turistického
centra práve k tejto ploche a zároveň do centrálnejšej časti – pešej zóny
Tatranskej Lomnice.
V samotnom návrhu revitalizácie autobusovej stanice sme sa zamerali
prioritne na peší pohyb, polohu výstupu a nástupu a sprehladnenie funkcií
v rámci územia. Do zadnej časti je umiestnený novo–navrhovaný prízemný
objekt, v ktorom by bola umiestnená všetkápotrebná vybavenosť autobusovej
stanice, vrátane menšieho gastronomického zariadenia – v súčasnosti nachádzajúceho
sa v centrálnej polohe.
Pešia komunikácia po celom obvode stanice vytvára promenádu – prvok
typický pre turistické, rekreačné oblasti. Pri strane hotela Lomnica je pre jej vytvorenie
využitý existujúci chodník, doplnený stromami a mobiliárom a tu je ponechaná
ako otvorená časť. Od nového objektu až po nástupište je promenáda
prekrytá. Pre cestujúcich poskytuje ochranu a zároveň komunikáciu s okolitým
prostredím, najmä s priľahlým parkom. Od výstupného bodu stanice je priame
nasmerovanie na orientačnú tabuľu a informácie.
Stredná časť autobusovej stanice je ponechaná parkovaniu (náhrada za
parkovacie miesta pre hotel Lomnica a parkovanie návštevníkov). Plocha ale nie
je výhradne definovaná ako parkovisko. V prípade potreby môže plocha slúžiť
ako parkovanie pre obyvateľov, ako rozšírenie autobusovej stanice – zastávka
pre kyvadlovú dopravu, príp. sa zmenší pomer parkovania a dopravy a nahradí
sa zeleňou. Plocha sa v budúcnosti prispôsobí potrebám na základe plánovanej
koncepcie dopravy v Tatrách.

Comments