Autor
Mária Caffrey
maria.lafkova@gmail.com
Lokalita/téma
Tatranské sídliská
Základná škola v Tatranskej Lomnici je najväčšou školou v Tatrách. Tento rok oslavuje
60te výročie vzniku. Za viac než polstoročie sa udialo všeličo, ale najväčším
problémom bolo odsťahovanie mladých. V škôlke bolo ešte pred pár rokmi len
6 detí, hrozilo, že budovu predajú. Trend za posledných pár rokov ukazuje nárast
obyvateľov s deťmi v predškolskom a školskom veku a žiaci aj zamestnanci začínajú
pociťovať priestorové a technické nedostatky.
Umiestnenie školy je ideálne, umožňuje deťom samostatnosť. Zo sídliska,
železničnej a autobusovej stanice sa dostanú pešo, takmer bez nutnosti prejsť
cez dopravnú komunikáciu.
Je bezpečný, z hľadiska automobilovej dopravy a obklopuje ho zeleň.
Aj ďalšie objekty vzdelania, kultúry a športu sú v blízkosti, dostupné peši.
Poloha kina Múzea TANAP bola zohľadnená už pri plánovaní a hovorí sa o promenáde/
námestí, tie deti využívajú v školskom procese a je nevyhnutné naplniť tieto
vízie a pokračovať, doplniť chýbajúce trasy medzi nimi. Mali by byť bezpečné, prehľadné, bezbariérové a samozrejme, mali by vužiť potenciál prírodného prostredia.
Areál školy bol navrhnutý tak, aby ZŠ a MŠ boli blízko. Nevyužité priestory
ZŠ boli poskytnuté ZUŠ a ukázalo sa, že táto blízkosť má obrovský potenciál.
Každá s inštiúcií však potrebuje priestorový a kvalitatívny posun.
V mojom návrhu sa snažím zachovať jednotu areálu a využiť existujúce
priestory tak, aby sa nemuseli tieto školy rozdeliť a aby bolo možné naplniť požiadavky.
Preto by stálo za uváženie premiestnenie Mestskej knižnice a Klubu dôchodcov
z budovy MŠ. Aj tieto inštitúcie potrebujú adekvátne, moderné priestory, ktoré
v súčasnom stave nie sú možné dosiahnuť. Materská škola by mohla byť opäť
v pôvdnom rozsahu a rozšíriť svoje dve veľkopriestorové triedy o telocvičňu,
infrasaunu, hygienické zázemie a špecializované učebne pre prípravu predškolákov.
V rámci dosahovania energetickej úspornosti uvažujem o modernizovaní
kotolne a využití veľkorysého, s vysokým stropom a oknami pre ZUŠ na tančiareň.
Jednoduchý tvar traktu ZUŠ je ideálny na prístavbu. Špecifi cké požiadavky na
vyučovanie v jednotlivých odborch, hudobný, výtvarný, dramatický a rôzny počet
žiakov na hodinách je ťažké a neefektívne splniť v existujúcich priestoroch, dimenzovaných ako triedy pre 15-30 žiakov. Trakt by mohol byť opäť k dispozícii ZŠ.
Celý areál by mohol byť moderným Campusom predškolského a základného
vzdelania, kde sa deti presúvajú samostatne medzi jednotlivými budovami,
ihriskami , parkami, záhradami umenia ale aj zeleninovými políčkami. Kde učitelia
majú všetko, čo potrebujú k naplneniu svojho poslania a o čosi ďalej by sa zveľadil
takzvaný “Museumsquartier” Tatier (Múzeum TANAP, Kultúrne centrum), kde sa
okrem mestských akcií konali vystúpenia a akadémie škôl, a kde by mohli nájsť
nové sídlo Knižnica a Klub dôchodcov.