Autori
Zuzana Hroncová
Martina Kosturská
Daniel Kolesár
Gabriel Osifčin
Peter Danko
Martin Marušinec
marusinec.martin@gmail.com
Atelier
CTRL+D architekti, MARUSINEC ARCHITECTS
Odhadované náklady
780 000 EUR
Lokalita/téma
Priestor autobusovej stanice
Starý Smokovec

Problémový vstup do Starého Smokovca vystavuje návštevníkov zlému dojmu, či už
vizuálnemu v podobe parkoviska alebo funkčnému, keďže nad všetko je povýšená
automobilová doprava a chodec je v území často dezorientovaný. Riešenie pozostáva
z viacerých krokov no prvoradé bude zníženia frekvencie dopravy v centrálnej časti
Starého Smokovca vybudovaním JUŽNÉHO OBCHVATU, ktorý dovolí do územia vstúpiť,
oddelí návštevníkov od cestujúcich a zároveň zjednoduší prejazd kritickou križovatkou
po komunikáciách, ktoré sa svojim charakterom budú môcť približovať charakteru
PEŠÍCH ZÓN kde bude prvoradý chodec. V pozícii areálu VPS navrhovaný kruhový
objazd prispeje k plynulejšej distribúcii vozidiel do územia, dovolí zriadenie centrálneho
mestského parkovacieho domu pod úrovňou železnice s výstupom v priamej väzbe
na železničnú ako aj autobusovú stanicu a stane ideálnym miestom pre umiestnenie
Info centra resp. ako meetpoint. Autobusovú stanicu ukrývame pod terén s priehľadmi
pre prístup svetla, no zároveň dostatočne plný na to aby sa strecha stala PARKOM
ktorý práve zeleňou spojí obe stanice. Zeleň by mala po vzore mestských električkových
tratí pohltiť aj koľajisko v páse až po Peknú vyhliadku a ponúknuť pohodlný
prechod medzi centrálnym parkovaním, stanicami, novým staničným parkom, odkiaľ
sa nástup do centra stane čitateľný. Separácia funkcií v priestore autobusová stanica
– parkovisko a vybudovanie podzemnej respektíve čiastočne zapustenej stanice,
ktorá nebude zasahovať do siluety Smokovca rozšíri centrum mesta a umožní peším
plynule vandrovať. Centrálne záchytné parkovisko odľahčí ulice od neatraktívnych
áut parkujúcich v meste. Uvedomujeme si že tento krok je radikálny no k jeho
dosiahnutiu sa vieme dostať aj malými krokmi, napríklad úpravou zelených plôch,
postupným odstraňovaním bariérovej zelene z nevhodných pozícii, priblížiť úzke/
tranzitné pešie komunikácie k rozvoľneným plochám kde môže chodec zastaviť
a vstúpiť aj na cestu bez toho aby bol ohrozovaný automobilovou zložkou dopravy.
Snáď takto prispejeme aj ku zlepšeniu ovzdušia v meste, čím bude charakter
kúpeľnej oblasti špecializovanej na respiračné choroby čiastočne obnovený.
