top of page

08 | Revitalizácia autobusovej stanice v Tatranskej Lomnici

Autori

Ing. arch. Matúš Repka

Ing. arch. Pavol Ružbarský

Ing. arch. Tomáš Dupkala

Ing. arch. Štefan Petras


Atelier

ENDORFINE


Odhadované náklady

500 000 EUR


Téma

Priestor autobusovej stanice Tatranská Lomnica





V návrhu v rámci širších vzťahov riešime najmä posilnenie, skvalitnenie a fungovanie

peších ťahov v centre Tatranskej Lomnice – územie od nástupu TEŽ, nástupišťa

železničnej stanice v nadväznosti na autobusovú stanicu. V prvom rade

je to vytvorenie kvalitného pobytového priestoru – námestia – pred železničnou

stanicou, odstránenie predajných stánkov, ktoré v súčasnej polohe bránia orientácií

v priestore. Skvalitnením tejto plochy, otvorením výhľadu na hotel Lomnica,

doplnením a vyznačením peších ťahov sa z nej stáva centrálny orientačný bod

odkiaľ bude jednoduchšia navigácia návštevníkov na všetky smery – lanovka, nástupištia

TEŽ a vlakovej stanice, autobusová stanica, historický park, turistické

trasy, atrakcie a kultúrne pamiatky Tatranskej Lomnice, školský areál a sídlisko

obce. Nevyužívanú časť železničnej trate navrhujeme revitalizovať a využívať ako

pobytovú plochu s možnosťou novej atrakcie v území – prezentácia historických

vozňov.V návrhu širších vzťahov zvažujeme premiestnenie informačného turistického

centra práve k tejto ploche a zároveň do centrálnejšej časti – pešej zóny

Tatranskej Lomnice.

V samotnom návrhu revitalizácie autobusovej stanice sme sa zamerali

prioritne na peší pohyb, polohu výstupu a nástupu a sprehladnenie funkcií

v rámci územia. Do zadnej časti je umiestnený novo–navrhovaný prízemný

objekt, v ktorom by bola umiestnená všetkápotrebná vybavenosť autobusovej

stanice, vrátane menšieho gastronomického zariadenia – v súčasnosti nachádzajúceho

sa v centrálnej polohe.

Pešia komunikácia po celom obvode stanice vytvára promenádu – prvok

typický pre turistické, rekreačné oblasti. Pri strane hotela Lomnica je pre jej vytvorenie

využitý existujúci chodník, doplnený stromami a mobiliárom a tu je ponechaná

ako otvorená časť. Od nového objektu až po nástupište je promenáda

prekrytá. Pre cestujúcich poskytuje ochranu a zároveň komunikáciu s okolitým

prostredím, najmä s priľahlým parkom. Od výstupného bodu stanice je priame

nasmerovanie na orientačnú tabuľu a informácie.

Stredná časť autobusovej stanice je ponechaná parkovaniu (náhrada za

parkovacie miesta pre hotel Lomnica a parkovanie návštevníkov). Plocha ale nie

je výhradne definovaná ako parkovisko. V prípade potreby môže plocha slúžiť

ako parkovanie pre obyvateľov, ako rozšírenie autobusovej stanice – zastávka

pre kyvadlovú dopravu, príp. sa zmenší pomer parkovania a dopravy a nahradí

sa zeleňou. Plocha sa v budúcnosti prispôsobí potrebám na základe plánovanej

koncepcie dopravy v Tatrách.




20 views
bottom of page