Autori
Ing. arch. Matúš Repka
Ing. arch. Pavol Ružbarský
Ing. arch. Tomáš Dupkala
Ing. arch. Štefan Petras
Atelier
ENDORFINE
Odhadované náklady
500 000 EUR
Téma
Priestor autobusovej stanice Tatranská Lomnica
V návrhu v rámci širších vzťahov riešime najmä posilnenie, skvalitnenie a fungovanie
peších ťahov v centre Tatranskej Lomnice – územie od nástupu TEŽ, nástupišťa
železničnej stanice v nadväznosti na autobusovú stanicu. V prvom rade
je to vytvorenie kvalitného pobytového priestoru – námestia – pred železničnou
stanicou, odstránenie predajných stánkov, ktoré v súčasnej polohe bránia orientácií
v priestore. Skvalitnením tejto plochy, otvorením výhľadu na hotel Lomnica,
doplnením a vyznačením peších ťahov sa z nej stáva centrálny orientačný bod
odkiaľ bude jednoduchšia navigácia návštevníkov na všetky smery – lanovka, nástupištia
TEŽ a vlakovej stanice, autobusová stanica, historický park, turistické
trasy, atrakcie a kultúrne pamiatky Tatranskej Lomnice, školský areál a sídlisko
obce. Nevyužívanú časť železničnej trate navrhujeme revitalizovať a využívať ako
pobytovú plochu s možnosťou novej atrakcie v území – prezentácia historických
vozňov.V návrhu širších vzťahov zvažujeme premiestnenie informačného turistického
centra práve k tejto ploche a zároveň do centrálnejšej časti – pešej zóny
Tatranskej Lomnice.
V samotnom návrhu revitalizácie autobusovej stanice sme sa zamerali
prioritne na peší pohyb, polohu výstupu a nástupu a sprehladnenie funkcií
v rámci územia. Do zadnej časti je umiestnený novo–navrhovaný prízemný
objekt, v ktorom by bola umiestnená všetkápotrebná vybavenosť autobusovej
stanice, vrátane menšieho gastronomického zariadenia – v súčasnosti nachádzajúceho
sa v centrálnej polohe.
Pešia komunikácia po celom obvode stanice vytvára promenádu – prvok
typický pre turistické, rekreačné oblasti. Pri strane hotela Lomnica je pre jej vytvorenie
využitý existujúci chodník, doplnený stromami a mobiliárom a tu je ponechaná
ako otvorená časť. Od nového objektu až po nástupište je promenáda
prekrytá. Pre cestujúcich poskytuje ochranu a zároveň komunikáciu s okolitým
prostredím, najmä s priľahlým parkom. Od výstupného bodu stanice je priame
nasmerovanie na orientačnú tabuľu a informácie.
Stredná časť autobusovej stanice je ponechaná parkovaniu (náhrada za
parkovacie miesta pre hotel Lomnica a parkovanie návštevníkov). Plocha ale nie
je výhradne definovaná ako parkovisko. V prípade potreby môže plocha slúžiť
ako parkovanie pre obyvateľov, ako rozšírenie autobusovej stanice – zastávka
pre kyvadlovú dopravu, príp. sa zmenší pomer parkovania a dopravy a nahradí
sa zeleňou. Plocha sa v budúcnosti prispôsobí potrebám na základe plánovanej
koncepcie dopravy v Tatrách.
Comments